Schermafbeelding 2016-04-13 om 11.34.52

Thuiswerken, hoe doe ik dat?

Hoe je het beste kunt werken is (helaas) niet voor iedereen hetzelfde. Het is een zoektocht naar de, voor jou, beste manier. Ik werk nu ongeveer vijf jaar vanuit huis. Vooral de eerste twee jaar zaten vol met struggles. Ik had vaak mijn werk niet op tijd af en weet dit aan mijn (slechte?) planning. Ondertussen durf wel te zeggen dat ik een manier gevonden heb die voor mij goed werkt en ik deel mijn ervaringen tips graag met jullie!

Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik dat doe, thuiswerken. Veel mensen lijkt het moeilijk en ik moet eerlijk zeggen dat is het, zeker in het begin, ook wel. Ik heb het moeten leren. In de vijf jaar dat ik nu vanuit huis werk heb ik veel verschillende manieren geprobeerd en zijn er minstens zo veel mis gegaan. Ik denk dat ik, zonder te overdrijven, zeker acht manieren van plannen geprobeerd heb. Na een tijdje was het zelfs zo erg dat ik een hele dag bezig kon zijn met het maken van een planning in plaats van daadwerkelijk aan mijn taken te werken. Ik hoef jullie natuurlijk niet uit te leggen dat deze aanpak niet echt een succes, maar vooral zonde van mijn tijd was… Haha. Het hele plannen heb ik daarom losgelaten. Ik werk enkel nog met een to do lijst en in plaats van veel tijd te besteden aan het maken hiervan begin ik er nu ‘gewoon’ aan.

Mijn motto omtrent (thuis)werken is; werk niet harder of langer, maar werk slimmer! Ik ben altijd op zoek naar een manier om zo productief mogelijk te werken. Mijn werkdag sluit ik altijd af met het maken van een to do lijstje voor de volgende dag. En dat is misschien wel de eerste tip; zorg voor overzicht. Ik maak altijd een to do lijstje, maar je kunt natuurlijk ook op andere manier een planning maken. Ik heb ontdekt dat het belangrijk is om bij een to do lijstje concrete doelen op te schrijven. Zo weet je precies wat je moet doen, maar ook wanneer je daar klaar mee bent. Heb je een groot project op de planning? Deel deze dan op in kleine stukjes. Ook zet ik sinds kort mijn to do’s op volgorde van prioriteit. Hierdoor kun je gemakkelijk zien wat je echt eerst moet doen en wat eventueel later zou kunnen.

De volgende tip is eentje die ik zelf nu een jaar toepas en mijn werkdagen een stuk productiever gemaakt heeft. Ik noem het maar even de vijf minuten regel. Wat dit voor mij betekent is dat ik alles wat ik in vijf minuten kan doen niet op mijn to do lijstje schrijf. Een telefoontje, een afspraak maken met de dokter of nog even dat ene mailtje beantwoorden. Ik doe dit aan het begin van mijn werkdag en heb zo meestal al vijf taken gedaan voor ik ‘echt’ begin met werken. Vaak sluit ik hierna mijn mail af en leg ik mijn telefoon weg. Moeilijk!! Maar hoe minder afleiding, hoe productiever de werkdag…

Schermafbeelding 2016-04-13 om 11.35.15

Verder maak ik afspraken met mijzelf. Bijvoorbeeld over hoe veel ik op een dag ga doen, of over hoe veel ik aan het eind van de week af moet hebben. En heb je hard gewerkt en je doel bereikt? Wees tevreden! Neem even de tijd om blij te zijn met wat je gedaan hebt en beloon jezelf zo af en toe! Door afspraken te maken en jezelf te belonen wanneer je iets gedaan hebt, blijf je jezelf motiveren. Stop bijvoorbeeld eens iets eerder met werken om van het zonnetje te genieten, haal ’s middags een broodje bij de bakker of koop die ene tas. De grootte van de beloning kun je natuurlijk afstemmen met de afspraak die je met jezelf maakt. Pas hierbij wel op dat je jezelf blijft uitdagen maar de lat niet veel te hoog legt. Dit is mijn grootste struikelblok. Ik wil vaak meer doen dan er in een dag kan. Maar de doelen moeten haalbaar blijven, anders is de lol er snel af natuurlijk.

Tot slot heb ik een (standaard) weekplanning voor mijzelf ‘gemaakt’. Ik hoef aan niemand mijn uren te verantwoorden en vind het daarom fijn om voor mijzelf werkdagen in te plannen. Vijf dagen in de week werk ik van negen uur ’s ochtends tot vijf uur ’s avonds. Het weekend en de avonden probeer ik vrij van werk te plannen. Ook een belangrijke, plan je vrije tijd in. Ik heb gemerkt dat als ik dit niet doe, ik of net iets te vaak koffie ga drinken met een vriendin, of juist nooit meer vrij ‘neem’.

Lukt het jullie altijd om je werk goed te plannen? Ik ben benieuwd hoe jullie werkweek eruit ziet. Laat het hieronder achter in een reactie.

3 thoughts on “Thuiswerken, hoe doe ik dat?

  1. Mirte, interessante lectuur hierover is getting things done van David Allen. Hij beschrijft “the art of stress-free productivity”. Ik leg het je allemaal wel eens in geuren en kleuren uit :-)!

Reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet op de site geplaatst* zijn verplichte velden *

Je kan HTML gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>